مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 17 – اکتوبر

 

روزنامه باختر درمطلبی که در صفحه اول خود به نشر رسانده درمورد شکایات انتخاباتی و اعتراض های کاندیدان درخصوص تقلب ها تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به گزارشهای که از تقلب های انتخاباتی در ولایات مختلف افغانستان وجود دارد، نوشته است که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید اعتبار انتخابات را با بررسی دقیق شکایات و رسیده گی به آن به جا کند.

روزنامه درجای دیگری به موارد فساد اداری در افغانستان و مبارزه با آن تمرکز کرده است.

این روزنامه گفته است که تاهنوز هم مردم برای اجرای کار های شان در دفاتر دولتی سرگردان هستند و رشوت خوری نیز بیداد می کند.

این روزنامه گفته است که کارها به خاطر رشوه ستانی ها در ادارات به کندی پیش می رود.

روزنامه دولتی انیس درمورد کار برای صلح و ثبات در افغانستان تبصره کرده و در این میان از فعالیت ها و امیدواری ها برای موفقیت شورای عالی صلح سخن زده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی نوشته است که آغاز کار شورای عالی صلح در افغانستان یک گام مهم برای تامین صلح در افغانستان شمرده می شود و این تلاشها نیز پی گیری خواهد شد.

اما روزنامه دولتی هیواد سرمقاله شماره امروز خود را درمورد موجودیت زندان های مخفی در افغانستان اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به انتشار گزارشهای درمورد موجودیت یک زندان مخفی در بگرام نوشته است که زمان آن فرا رسیده است تا زندان های مخفی دیگر از بین برده شود.

روزنامه خدمتگار درمورد فعالیت های طالبان مسلح در افغانستان تبصره کرده و تلاشهای سیاسی این گروه را که به تازه گی اغاز گردیده است، مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه درمطلبی گفته است که طالبان در حال حاضر بالای ایجاد یک حکومتی کارمی کنند که درآن به مسایل زیادی از جمله روابط با کشورهای همسایه و جهان نیز وجود دارد.

روزنامه خدمتگار درمورد تلاشهای صلح در افغانستان نیز تبصره کرده و جنبه های همکاری پاکستان را در زمینه مورد بررسی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که در راستای استقرار صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان تاکنون موقف های متفاوتی داشته است.

اما این روزنامه همکاری پاکستان را برای آوردن صلح و ثبات درافغانستان با اهمیت و جدی خوانده است.

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود درمورد امنیت درشمال افغانستان تبصره کرده و نوشته است که شمال  در خوش بینی های مسوولان دولتی و امنیتی از دست می رود .

مقاله نویس گفته است که طالبان مسلح در ولایات شمال افغانستان تحرکات بیشتری نشان داده اند و حوادثی را خلق می کنند.

این روزنامه با اشاره به کشته شدن والی قندز نوشته است که چنین حوادث و رخداد های بار دیگر نیز تکرار می شود.

آرمان ملی درمورد کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان نیز تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که طالبان از کشت کوکنار در ساحات تحت تسلط شان مالیه حرام می گیرند، اما درعین حال روزنامه گفته است که طالبان برای پیشبرد جنگ خود استفاده از این پول را حلال می دانند.


October 18th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها